Ve al cas parlar de Transformació Digital

La “transformació digital” és un concepte força actual que ha aconseguit en pocs anys, estar omnipresent en el nostre dia a dia professional. La seva ràpida propagació ha propiciat que cadascú en faci la seva pròpia interpretació, en defineixi l’abast i n’estableixi els límits. Tant és així que depenent amb qui parlem, descobrim noves i variades definicions del que s’entén per “transformació digital”. I és que cadascú, a l’hora de participar en processos de transformació digital en les seves organitzacions, ha anat descobrint les necessitats concretes que s’amagaven darrere d’aquestes dues paraules.
Semànticament, la paraula “Transformació” determina un canvi profund, significatiu i fonamental en l’estructura, els processos i les operacions d’una organització, i l’atribut “Digital” es refereix a la tecnologia digital i a l’ús de sistemes i eines digitals per millorar l’eficiència, la productivitat i la innovació en els processos. Unint-los, hem encunyat un concepte d’ampli espectre. Com l’amoxicil·lina per tractar gran varietat d’infeccions bacterianes. Amb aquesta definició tan àmplia del concepte transformació digital donem cobertura tant a la simple adopció de noves tecnologies, fins a promoure canvis en la forma en què les empreses operen, amb una profunda revisió dels models de negoci, la manera com es relacionen amb els seus clients, i fins i tot actuant com a catalitzador de nous productes o serveis, gairebé amb tota seguretat, digitals.

Personalment, m’agrada incloure, i així ho faig, un complement que especifiqui l’àmbit o el context en què ocorre la transformació. Per això, solc parlar de dos conceptes clarament diferenciats. Tots dos importants. Tots dos únics. Tots dos diferents.

D’una banda, la transformació digital de processos, a la que jo anomeno Optimització Digital de Processos. L’Optimització Digital de Processos o el seu acrònim ODP, implica millorar gradualment les operacions existents mitjançant l’adopció de tecnologies digitals. Em centro en l’eficiència operativa i la millora contínua, reduint costos a curt i mitjà termini, aprofitant eines com l’anàlisi de dades i l’automatització de processos. L’objectiu és maximitzar el valor dels sistemes i processos existents sense alterar fonamentalment l’estructura o el model de negoci de l’empresa. En aquests processos de transformació digital veiem clarament que entre els actors principals, a més de l’equip de transformació digital, hi ha els usuaris finals en totes les fases dels projectes: des de la identificació dels processos a millorar i l’anàlisi dels processos actuals, fins al desenvolupament i implantació, i, posteriorment, la capacitació i adopció de les noves solucions digitals. En aquests projectes de transformació habitualment tot gira al voltant dels usuaris. Ells ens són protagonistes. I si n’hi dic Optimització Digital de Processos és per assegurar que la transformació digital aporta valor. No és simplement usar-lo com a concepte que avui està de moda. És assegurar que ens mou l’optimització.

D’altra banda, tenim la Transformació Digital de Negocis, que per abreviar-la faig servir l’acrònim TDN. Ens movem en el terreny de la planificació estratègica, amb el lideratge de la direcció i dels gerents d’unitats de negoci amb l’objectiu de preparar l’organització per al futur, buscant avantatges competitius en un entorn empresarial cada vegada més digitalitzat. En molts casos suposa la revisió de l’estratègia empresarial, amb la creació de nous models de negoci i la implementació de solucions digitals innovadores. En d’altres senzillament testejar amb proves pilots de productes o serveis, o d’accés a mercats concrets, per aprendre i després avançar més ràpidament. En definitiva, una estratègia que busca reinventar el negoci utilitzant la tecnologia com a habilitador principal i que va més enllà d’optimitzar els processos existents.

En la meva opinió, l’Optimització Digital de Processos i la Transformació Digital de Negocis representen dos enfocaments diferents de la transformació digital, els dos, importants i necessaris. Dues visions de la integració de la tecnologia en les organitzacions. Dues cares de la mateixa moneda.

I tu. Li dones altres enfocaments a la transformació digital?

Feu un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Desplaça cap amunt